Blog StrategieSuite

Boekrecensie ‘Steen voor Steen’

De opkomst, bijna ondergang en spectaculaire wederopstanding van LEGO.

Het fascinerende verhaal van LEGO

Het businesscase LEGO spreekt inmiddels tot de verbeelding.  David C. Robertson vertelt op gedetailleerde wijze het fascinerende verhaal van LEGO. Essentieel is het moment waarop zij de grip op de markt kwijtraakte en in 2004 bijna ten onder ging.

Als antwoord werd stevig ingezet op een nieuwe strategie. Beschreven wordt hoe Lego:

  • weer in contact trad met haar klanten
  • compleet nieuwe ‘blauwe oceaan markten’ succesvol uitvond
  • lukraak innoveren wist om te zetten in winstgevende innovatie

 

De 7 vuistregels

Aan de hand van 7 vuistregels voor innovatie is het merk vervolgens getransformeerd tot één van ’s werelds meest innovatieve merken. Een boeiend verhaal vol met praktijkvoorbeelden en inspiratie voor ondernemers en managers.

De belangrijkste tip: ‘als je wilt weten hoe een leeuw jaagt, moet je niet naar de dierentuin, maar naar de savanne’. Doelend op hoe je echt zicht krijgt in klantgedrag. Dat is de redding voor LEGO geweest en kan nog in veel bedrijven toegepast worden.