Hoe scoort jouw aanpassingsvermogen?
Het 9e Berenschot-strategieonderzoek is uit. In 2017 verwacht 80% van de ondervraagde directeuren en ondernemers hun business- en verdienmodel te moeten aanpassen.
Oude waarheden gelden steeds minder. Technologie zet de boel op de kop. Klanten eisen maximale transparantie en betrokkenheid. Tijd om het aanpassingsvermogen van uzelf en uw organisatie aan te spreken. Hoe?
1. Ontwikkel een scherpe visie op de cruciale trends
Analyseer de trends en ontwikkelingen die jouw markt, product/dienst en doelgroep écht gaan raken. Wij komen met regelmaat klanten tegen die echt niet of nauwelijks weten wat er speelt en wat het effect gaat worden op hun business. Plan dit in, creëer hier tijd voor, bediscussieer. En zorg dat jij en je team door ‘hetzelfde raam naar buiten kijkt’. Dit is de beste investering om de stappen 2 en 3 goed te laten verlopen.
2. Maak keuzes
In veel gevallen ontstaat tijdens stap 1 een gevoel van urgentie. Alternatieven en richtingen komen op tafel. Als je de impact niet kan overzien of de risico’s van een keuze groot zijn, zet dan een experiment op.
3. Experimenteer!
Strategie is denken en zeker ook doen. Als je jouw strategische keuze als een experiment organiseert, ontstaat er ruimte om te leren, te ontwikkelen, bij te sturen of te stoppen. Het vergroot de betrokkenheid en schaadt uw bestaande business niet of nauwelijks.
De kern van ondernemen is snelheid, kunnen veranderen, experimenteren, falen en leren. Spreek je aanpassingsvermogen aan en ga aan de slag!