Platforming: het businessmodel van de toekomst?
De 6 uitgangspunten voor een krachtig platform
Platformen schieten al paddenstoelen uit de grond. Er gaat geen dag voorbij of er start ergens een nieuw platform en er verdwijnt er weer één. Platformen veranderen onze wereld en de manier van zakendoen in een rap tempo. Het traditionele businessmodel van een producent die levert aan eindklant worden steeds meer omver gegooid door platformen. Denk maar eens aan de grotere, baanbrekende bedrijven zoals Airbnb of Spotify. Op welke nieuwe manier kan jij een platform toepassen binnen je bedrijf? Hoe breng je nu goed vraag en aanbod bij elkaar? En wat zijn de uitgangspunten voor een krachtig platform met impact? Dat lees je in deze blog.
1. Het platform biedt een centrale ontmoetingsplaats voor vragers en aanbieders
Een van de belangrijkste kenmerken van een platform is dat het een centrale ontmoetingsplaats is, die zorgt voor de relatie met de markt. Met vragers en aanbieders dus. Het platform zorgt voor middelen, regels en centraliseert de infrastructuur voor producenten/leveranciers en de eindgebruiker in wederzijds voordeel. Zowel de vrager als de aanbieder is in staat om snel informatie te communiceren en snel en doelgericht beslissingen te nemen.
2. Deelnemers wisselen consumentinformatie, goederen of diensten uit. Betaling gebeurt met geld of in een vorm van valuta
Interacties op een platform zijn economische of sociale contacten, zowel in het echt als virtueel. Het eerste wat deelnemers doen is het uitwisselen van informatie. Vragers delen hun behoefte (wat willen ze hebben) en aanbieders delen hun producten of diensten (wat kunnen ze aanbieden). Gezamenlijk communiceren ze via het platform over de mogelijkheden van het product. Als beide partijen het eens zijn, wisselen ze producten of diensten uit. Dit kan via het platform zelf zoals het kijken van een video bij Youtube, of buiten het platform om zoals het huren van een woning bij Airbnb. Een platform heeft waarde omdat het direct in verbinding staat met het publiek. Ook verdient het geld aan advertenties en de verkoop van deelnemersgegevens aan derden.
3. Het platform heeft een duidelijk herkenbaar product/dienst, een groep deelnemers en een filter
De belangrijkste activiteit van het platform wordt een kerninteractie genoemd. Deze kerninteractie bestaat uit drie belangrijke onderdelen: het product/dienst, de deelnemers en het filter. Allereerst begint interactie met communicatie over het product/dienst. Bij Uber kan deze interactie gaan over een reis, bij Facebook bijvoorbeeld over een foto of bij Funda het bekijken van een woning. Het tweede onderdeel zijn deelnemers, deze bestaan uit aanbieders en vragers. Dit kunnen producenten vs. consumenten zijn of verhuurders vs. huurders. Aan de ene kant levert een verhuurder een waarde en aan de andere kant gebruikt een huurder die. Het laatste onderdeel is het filter. Een filter zorgt ervoor dat een beperkt aantal relevante producten en diensten kunnen worden geselecteerd. Deze filters zorgen ervoor dat de bezoekers niet alle producten/diensten te zien krijgen, maar een duidelijk vooraf geselecteerd relevant aanbod krijgen op basis van zelf ingeven informatie of bezoekersgedrag. Dit filter is cruciaal om tot een goede match te komen en de juiste waarde te leveren.
4. Het platform heeft geen directe controle over het productieproces zelf
Traditionele bedrijven verkopen een product dat ze zelf maken. Dit is anders bij een platform. Alle producten/diensten worden onafhankelijk aangeboden door verschillende aanbieders (producent of verhuurder). Het platform bezit de producten/diensten zelf niet. Voor de aanbieders is het voordeel van een platform dat zij snel toegang krijgen tot andere markten en doelgroepen. Door het aanbieden van hun product/dienst is bereiken ze meer mensen en stijgt de verkoop.
5. Een netwerk is de levensader voor het platform
Zonder een positief netwerk is een platform niet waardevol. Een netwerk is positief wanneer een toename van vragers aan één kant van de markt een meerwaarde heeft voor de aanbieders aan de andere kant, en andersom. Concurrentie vindt niet langer plaats door te concurreren op prijs en kwaliteit van een product/dienst, maar door groei van het aantal gebruikers in het netwerk. Dit effect werkt als een positieve spiraal wat het succes is van een platform. Immers, een Airbnb met veel vragers een weinig huisaanbod is niet positief en andersom is hetzelfde geval. Een platform zonder netwerk met wederzijdse deelnemers heeft dus nul waarde.
6. Het platform is ‘open’ omdat er geen beperkingen zijn op deelname of het gebruik ervan
Een platform moet voor iedereen open en toegankelijk zijn. Een platform dat niet open is staat de positieve groei van een netwerk in de weg. Een effectief platform moet in staat zijn om snel op te schalen en concurrentie weg te drukken. Dit betekent niet dat er en geen regels zijn voor de deelnemers aan het platform. Er moeten regels zijn die voorkomen dat gebruikers buiten het platform om betalingen verrichten, onwettige activiteiten uitvoeren of ander ongewenst gedrag vertonen. Een platform heeft de uitdagende taak om de juiste balans te vinden tussen openheid en kwaliteit voor alle deelnemers.
Platformen leiden tot ontwrichting en verandering van veel markten en productieprocessen. Het is een bedreiging voor bestaande bedrijven, maar ook een kans om opnieuw de strategie van jouw bedrijf te bepalen. Wil jij meer weten over het opbouwen van een platform als bestendig businessmodel voor de toekomst van jouw bedrijf? Met onze ervaring en bewezen aanpak helpen wij je met het maken van strategische keuzes rondom dit thema. Wees welkom in Villa de Eerdbeek.
StrategieSuite helpt ruim 15 jaar organisaties in het MKB. Dit doen wij met strategie ontwikkeling, strategische projecten en strategie- en businesscoaching. Als specialist in strategie helpen we je mét energie bij het maken strategische keuzes én de realisatie daarvan. Sámen. Visueel en praktisch. Bevlogen en waar nodig met nuchtere psychologische inzichten. Energie door strategie!